Wiecznie młodzi

Powiedzenie „Nie nauczy się starego psa nowych sztuczek” (Czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał), chociaż nie jest całkiem prawdziwe, jednak chwyta istotę ważnego momentu w rozwoju większości gatunków zwierzęcych, łącznie z ludźmi. Młodość jest zawsze świeża, nie uformowana, pełna możliwości. Młode zwierzęta i dzieci spędzają większość czasu na zabawie i odkrywaniu świata. Łatwo się przystosowują i uczą. Z kolei dorośli są bardziej ukierunkowani, dążą już do pewnych celów. Dorośli odnoszą na ogół większe sukcesy, gdy w grę wchodzą wyuczone umiejętności, ale również z wiekiem stają się bardziej skostniali i trudniej się przystosowują. Jak stare wygi nauczyliśmy się reguł gry, umiemy nie zwracać uwagi na rzeczy nieważne i posuwać się do przodu, ale w tym procesie często zapominamy o zabawie i odkrywaniu świata, które są konieczne do prawdziwej kreatywności.

Idea ta potwierdza się i znajduje odzwierciedlenie również na poziomie komórki. W najmłodszych zarodkach każda komórka może stać się dowolną tkanką – krwią, wątrobą, mózgiem, sercem. W miarę jak zarodek rośnie, komórki dostają do wykonania pewne zadania i specjalizują się. (Kiedy komórki powracają do swojego wczesnego stadium i tracą specjalizację, rezultatem jest na ogół rak). Kiedy komórki zarodka są już uformowane, większość tkanek pozostaje taka sama na zawsze. Skóra rośnie i się regeneruje, żeby zrekompensować zużycie, ale pozostaje nie zmieniona w swej złożoności i stru kturze między narodzinami dziecka i pięćdziesiąt lat później. Serce się powiększa, ale jakościowo zostaje takie samo od urodzenia do czasu, kiedy odmawia posłuszeństwa w starszym wieku.

Ale mózg jest przypadkiem specjalnym. Cały czas po urodzeniu zmienia swój charakter i złożoność. W rzeczywistości, mimo że główne uzwojenie mózgu jest zakończone przy końcu dzieciństwa, kształtowanie się obwodów mózgu na tym się nie kończy. Przekształcanie i przezwajanie zachodzi przez cały czas, przez całe życie. Komórki nerwowe nadal sięgają do innych komórek i się z nimi łączą. Te istniejące połączenia wzmacniają się lub słabną. Za każdym razem, gdy uczycie się czegoś nowego albo coś zapamiętujecie, w mózgu zachodzi fizyczna zmiana, zmiana w chemii i strukturze mózgu. Po przeczytaniu tej książki, wasz mózg będzie inny niż wtedy, kiedy ją braliście do ręki.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>